Nederland heeft als enig Europees land de cabotage regelgeving NIET in de wet verankerd.
30 Maart jongstleden werd door ‘Actie in de Transport’, in het bijzijn van Tweede Kamerlid der Staten Generaal Machiel de Graaf, Beleidsmedewerker Tim Vermeer BBE, Voorzitter Dirk Segers van Owner Drivers United België, Voorzitter Patrick Meeuwisse van de Nederlandse Vervoers Bond, ruim 200 chauffeurs, ondernemers uit de transportsector en internationale delegaties, besloten om deze petitie te starten ten gunsten van de sector . Deze aanwezigen spraken tevens hun steun uit naar dit initiatief met de mededeling ook te zullen strijden voor een betere toekomst van en voor de sector. Is dit een utopie? Neen! Noodzaak!!
Naast de gevestigde bonden, stichtingen en verenigingen, die ten gunste van de transportsector opereren, is ‘Actie in de Transport’ een ‘nieuwe eend in de bijt’. Dit nieuwe initiatief is ontstaan uit emotie van en voor de sector en heeft binnen enkele weken aansluiting gevonden van mede participanten uit België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Denemarken, Zweden, Finland en Oostenrijk met nu bijna 25.000 ‘aanhangers’. Dit is een duidelijk ‘signaal’ van (inter)nationale chauffeurs en ondernemers dat er iets moet gebeuren.
‘Vanaf het begin staan wij open om aansluiting te maken met de gevestigde organisaties om een duidelijke boodschap te uiten NAAR de politiek en VOOR de toekomst van onze transportsector. Helaas hebben wij die aansluiting nog niet kunnen verwezenlijken, maar staan daar altijd voor open. Met de ervaring en deskundigheid van deze bestaande organisaties kunnen wij mogelijk, met een nieuw en fris geluid, meehelpen en ondersteuning geven aan een verbetering en gedegen toekomst van de transportsector. Dat er iets moet gebeuren is duidelijk daar anders onze sector nog verder afdrijft van de werkelijkheid. Chauffeurs en ondernemers hebben de noodklok geluid. Het is aan ons allen om SAMEN nu te vechten voor behoud van onze banen en de transportsector. Ook de maatschappij dient er zich van bewust te zijn dat zonder transport onze economie een nog grotere crisis tegemoet gaat dan welke we nu al ondervinden’, aldus de voorzitter van ‘Actie in de Transport’, Joop van Rooij.
Om een duidelijk eerste antwoord te geven op de geluiden uit de sector heeft ‘Actie in de Transport’, in overeenstemming met zijn medestrijders, op 30 maart, tijdens de bijeenkomst, besloten om 40.000 handtekeningen op te halen en deze aan te bieden aan de politiek met als doel de cabotage regelgeving in de Nederlandse wet te verankeren. Nederland is verplicht om de cabotage regelgeving in de wet op te nemen sinds 14 mei 2010. Deze Richtlijn van de EU is nog steeds niet opgenomen in onze Nederlandse wetgeving. Het is verbijsterend te noemen dat onze regering nog steeds geen stappen hierin heeft ondernomen, daar deze normaal gesproken zeer correct is met het opnemen in wetgeving van EU Richtlijnen. Doordat deze Richtlijn nog niet is verankerd in onze wetgeving is er nog steeds geen vrachtwagen gecontroleerd op cabotage. De KLPD en inspecteurs van de ILT staan hierdoor machteloos doordat er door het ontbreken van deze wet, bij constatering van overtredingen, men geen boetebeleid heeft.
U kunt via deze link, http://zetcabotageregelsinwet.petities.nl , uw digitale stem uitbrengen.
Bron: TMNederland